En uke med 'the startfish approach' i Sør Alpene

I 2013 bodde jeg i New Zealand fra juli til januar. Jeg bodde på Sør-Øya, som er en slags miniatyr av verden med fjell, fjord, regnskog og tropiske strender. En av de flotteste turene jeg hadde på New Zealand var i de Sørlige Alper, i en liten hytte plassert på kanten av en eggomringet av is og bresprekker.

Øystein, Snorre, Martine, Kate og Andrew og jeg fløy helikopter inn til hytten og hadde den som utgangspunkt for dagsturer i alle himmelretninger i tradisjonell sjøstjerne stil.

Fox Glacier

Isbreen ligger på vestkysten av Sør-Øya på New Zealand. Breen strekker seg over 13 km fra fjelltoppen Mt Douglas i Sør Alpene til regnskogen helt nede ved havet på 300 m.  Fox Glacier møter Franz Josef Glacier i nord,  de to isbreene er de unike på verdensbasis siden de slutter i regnskog.  Bresprekkene er enorme, mye større enn noen jeg har sett i Norge eller i Alpene. Fox Glacier byr på alpine omgivelser som egner seg svært godt til alpinferdsel med isøks og ski/stegjern.

Grey Peak 2882 m

Den første finværsdagen gikk Øystein og jeg Grey Peak. En flott tur i mektige omgivelser. Vi hadde bla utsikt til Mt Alack og Douglas Peak som er kjent for vinterklatring. Noen av linjene kan sees bak Øystein og søkestangen. Martine, Snorre, Kate og Andrew klatret Alack Attack denne dagen.

Pioneer Hut 2300 moh

Pioneer Hut er en hytte eid av NZ Alpine Club. Uken vi bodde der delte vi hytten med to britiske klatrere og 3 lokale skikjørere.

Hytten har plass til 16 personer og er utstyrt med madrasser, tepper og kjøkkenutstyr, samt en utedo med spektakulær utsikt. De lokale kiwiene brukte ofte å reise opp for å gå turer i området og fløy opp i all hast da de så det gode værvarselet. Til tross for at vi fløy helikopter inn hadde vi ikke like lukseriøse matrasjoner som de mer rutinerte kiwiene. Når vi spiste turklassikeren pølse og potetmos spiste de hjemmeskutt hjort i rødvinssaus.

Hver kveld ringete satelittelefonen. Først raporterete man hvilke team som var tilstede, deretter fikk man lest opp værmeldingen.

Værdag

En dag varslet satelittelefonen en kommende snøstorm. Da vi skulle legge oss samme kveld dalte snøen rett ned, og jeg gledet meg til det som så ut til å bli pudder dagen etter. Det hadde allerede falt 30cm. Så kom vinden. Vi fikk satt opp tau til utedoen. Stormen herjet hele natten og dagen etter. Rett før solen gikk ned klarnet det og vi fikk kjørt noen svinger i området rundt hytten. Puddersnøen var så og si borte. En av kiwiene forklarte "New Zealand happened." Toppen som sees bak utedoen har fått det passende navnet Toilet Peak.

West Hoe 2574 m

Dagen etter var det stille etter stormen på Pioner Ridge. For første gang fikk jeg se utsikten bak Toilet Peak. Hav så langt øyet kunne se.

Øystein og jeg gikk fjellet West Hoe denne dagen. Flanken kan sees fra Pioner Hut og vi bestemte oss for å kjøre linjen ved første mulighet. På grunn av stormen gikk vi opp på baksiden og testet vi snøforholdene med tau på. Nedkjøringen var rå.

Pioner Ridge 2620 m

Vår siste dag gikk vi opp en flanke på Pioner Ridge, rett øst for hytten. Deretter gikk vi tilbake til hytten og spiste toast til lunsj før vi satte ut på ny tur i retning sørover mot Mt Tasman, New zealands andre høyeste fjell på 3497m.

Engineer Col 3093 m

Samme dag gikk vi opp til Engineer Col. På vei opp gikk vi opp en brearm mellom Mt Tasman og Lendenfeld Peak. På toppen av passet fikk vi utsikt til East Ridge på Mt Cook og Lake Pukaki videre østover. Mt Cook er New Zealands høyeste fjell på 3724 m og kalles Aoraki av Maoriene. ​Utsikten gjorde inntrykk og Martine og Snorre klatret Mt Cook noen måneder senere. Les mer om Mt Cook bestigningen deres her.

For å komme oss hjem stod vi på ski ned langs brefallet til Chancellor Hut på 1240 m

der ble vi plukket opp av helikopteret og flydd ut av fjellene før nok en storm la seg i toppene.

Under har jeg lagt ved noen bilder av enkelte kartutsnitt for området, hentet fra denne siden.