Trøndergalskap

Dette skulle være min tredje vinter på rad. Som følge av et lengre opphold på den sørligehalvkule er dette min tredje vinter på rad. Det er bare det at det har ikke vært vinter i store deler av landet. For min bestemor er ikke dette et problem. Mindre nedbør betyr mindre farlig is å unngå. For min del er det krise. Hva med skiene jeg ikke klarte å la være å kjøpe, for ikke å snakke om sesongkortet på Strandafjell. Jo visst kan man kjøre pudder på Østlandet. De ikke akkurat subtile ryktene om champagnepudder på Skeikampen og Kvitfjell når frem også til Træge Trøndelag. Jeg har selfølgelig tatt turen og det var fantastisk for både meg og de nye skiene mine. Men forholdene i Trøndelag gjør meg gal. Kroppen går i dvale og hverdagene handler ikke om ski. Samtidig handler alt for mye om bra snø på sosialemedier. En særdeles dårlig kombinasjon. Hjelp. Redningen ble en invitasjon.

Vinterferie er ikke et begrep på NTNU. Heldigvis for meg og Øystein står alpene høyt i hus hos min far og bror. En invitasjon ble mottatt og akseptert og én uke inn i mitt nyanskaffede TV2 sumo-abonnement var det tid for å pakke douchbagen og skulke skolen. Kort oppsumert: Det snødde i Engelberg. Vi stod på ski. Det var sol i Engelberg. Vi stod på ski. For et visuelt innblikk i det søte liv, se bildene mine fra turen:

Første dag i Engelberg. Tross dårlig sikt var vi veldig fornøyde. Silkemykt føre og en morgendag i sikte med lovnad om sol. Her er Øystein i Steinberg.

Øystein i «the white room».

Dag to ned Steinberg. Mildt sagt fantastiske forhold.

Øystein på leting etter en renne som hadde fristet oss samtlige heisturer opp Jochstoch den dagen.

Rennen viste seg å bli dagens beste run. Jeg fikk førstesporet ned rennen. Lillebror måtte pent vente på tur.

Første rapell på selvlaget dødmannsanker.

Læremester Dany, sveitsisk guide med drapå-innstilling.

Håkon på veg ned i rennen. Erik skulle vise hvordan gamlegutta rappellerte før. Resultatet ble en over gjennomsnittet friksjonsløsrapell. 6m fall rett på snøanker. Forestillingen var ikke for ømfintligesjeler, men heldigvis gikk alt bra. Erfaring til siden: de gamle vet ikke alltid best og rapellåtter er ikke et leketøy.

Øystein jubler seg ned rennen.

Rennen vi rappellerte oss inn i er nummer tre fra høyre. Kort men tøff.

Dag 4. Vinden i høyden hadde løyet og Dany kunne endelig ta oss med på turen vi hadde planlagt. Titlis rundt.

Det er alltid så kult å gå på en egg!

Dany på klyver seg oppover. Vi venter i spenning, vel vitende om at vi er bundet fast til guiden som enda ikke har satt en sikring. Øystein og jeg vurderer hvilken side av ryggen vi burde hoppe ned på derom han skulle falle. Men for Dany er dette hverdagskost. Han faller selvfølgelig aldri.

Etter dårlig prestasjon i «kveiling av tau med hansker i en bratt renne» har jeg mye å hente fra guider som Dany.

Pappa på veg baklengs ned rennen.

Etter nedkjøring i solpåvirket snø tar vi bena fatt oppover for å komme oss til den tørre snøen i nordsiden på Titlis.

Øystein, Dany og Erik planlegger veien videre.

Dagens mål er nådd og vi soler oss i glansen. I denne hytten er det forresten en stor vinkjeller for den som måtte ta turen.

Dag 6. Vi tok toget lenger vest i dalen. I et bortgjemt anlegg fant vi terrenget vi har lengtet etter.

Øystein «minigolfer» seg nedover fjellet.

Utsikten fra toppen av Bris. Veldig fin utsikt over Engelberg-dalen. Jeg skulle gjerne blitt her noen uker til. Akk livet.

På veg ned mot dalbunnen kom vi til en gammel gård. I Sveits er det ikke uvanlig å finne gårdsbruk på kanten av bratte stup. Derfor er det heller ikke uvanlig at disse gården disponerer en gondolbane. Denne gården hade sin private gondolbane. Så om man er villig til å traske på feller i Sveits kan man kjøre usporet så det holder. Jeg gleder meg allerede til neste oppdagelsestur i dette landet.

Her er heisføreren vår. Av faren hennes fikk vi servert lokalbrygget øl og hjemmelagede boller før vi avsluttet dagen i deres private gondol.

// Victoria

07.03.14

PS! En melding til eventuelle værguder som måtte lese dette: La det snø! Mye helst. På forhånd tusen takk.