Yosemite valley

Det er åpenbart slående likheter mellom bildeserien over og under. Mange har nok store vankeligheter for å se forskjell, og jeg vil tro at mange ble forvirret da vi ankom Camp 4 i Yosemite valley. Uansett, stonemasters eller noobs, Yosemite var fantastisk!

Lynn on Pancake Flake, The Nose
"Stonemasters"
Alex Honnold soloing Thank God Ledge
Photo by Jimmy Chin
Show More

Bilder lånt fra internett; Lynn Hill, Valley uprising, Jimmi Chin

Buldring i Bishop, klatring i Zion og paradis i Yosemite

Etter en kickstart på sommerferien ved Lake Powell etter studie i Boulder, var roadtripen i gang. Gira og glade var vi klar for eventyr og sommerferie. Vi satte kursen mot Yosemite etter å ha besøkt fantastiske Zion, Bishop og Mammoth. Vi lærte alle vedig mye på denne turen, fra aiding (teknisk klatring) og friklatring til å tollerere svettelukt og å bæsje i små plastposer i veggen. Carl lærte nok mest av oss alle. Han lærte at hundemat ikke smaker så godt (til min store fryd), altså kan det lønne seg å være vegetarianer og kanskje er ikke det billigste "kjøttet" alltid det beste...

Å komme fram til omtalte Yosemite - et verdensberømt klatreparadis - var mildt sagt ganske kult. En fantastisk dal omgitt av store, inspirererende og fryktinngytende granittvegger som El Capitan og Half Dome. Det var urolig deilig å komme seg opp i veggen, opp i høyden og la bråket fra turistene og bussene som kjører rundt og rundt i loopen i dalen forsvinne ut av syne innimellom trærne. Og ikke minst, var det flott å komme seg unna Camp 4, som er campingen de fleste klatrere bor på og som kan være ganske stressende ettersom de følger reglene om at folk kun kan oppholde seg i dalen i en uke. Dette fører selvfølgelig ikke til at klatrere bare bor der i en uke, men heller at en person hver uke lovlig registrerer seg med et unormalt stort telt, og at ganske mange flere telt dukker opp etter at mørket har senket seg og vaktene har lagt seg... Vi hadde plukket opp et pallass av et telt i søpla i Mammoth camping (Noen hadde kjøpt det, brukt det et par dager kanskje og var ferdig med det) og vi klarte oss derfor greit i Camp 4. Camp 4 er et snodig sted å være. Her kan mange ulike mennesker bli observert; fra late turister, til gamle ruttinerte alpinister og fra nybegynnere (som oss) med alt for nytt utstyr hengende på selen til svartbjørner løpende gjennom campen på utkikk etter et matbit.

5.7 R Snake dike
Nybegynner i stiger
Half Dome
Meg og Travis
Leaning tower (lånt bilde)
(photo cred: Chris Falkenstein)
Show More

Læringskurven i Yosemite var bratt. Vår unge, nybegynnergjeng var ydmyke til å begynne med, og friklatret 5.7, 5.8 og 5.9ere, som kan være hardt nok i Yosemite! Etter en aide-leksjon med Carl (som iallefall hadde gjort dette minst 3 ganger før eller noe sånt, og dermed var 300 % mer kvalifisert enn oss andre.) på en buldrestein, Kor Boulder, var vi klare for South face Wasington Coloumn. Vi skulle øve på å klatre teknisk, på å dra opp alt vi trengte i "haulbaggen" med taljesystemer og  på å sove i veggen. Etter bare 3 taulengder opp veggen, kommer man opp til den store hylla "Dinner ledge". Den er ikke til å ta feil av; Her er mange soveplasser og man kan lukte menneskelige ekskrementer lenge før man er der. Flott sted å sovne under stjernene (reseptorene i nesa tilvenner seg raskt) og våkne opp til en tidlig morgensol. De som ikke sover like tungt hadde våknet av at en liten fjelløve hadde sneket seg over for å stjele litt mat. Den blir nok like skuffet hver gang over hva klatrere har med seg som niste: Tørr havregrøt, peanuttbutter-gelly blinkser, gress eller dersom den er heldig - en cliff bar. South face og Kor Roof var gøy - vi lærte masse. Senere aidet jeg og Carl en hel rute opp formasjonen Leaning Tower. Det var en full dag med klatring opp en skikkelig kul og bratt formasjon i dalen. Vi sneilet oss oppover veggen og sto på toppen da det ble mørkt. Det slo meg at jeg egentlig bare burde vært Chris Sharma sterk og klatret den i fri... Kanskje neste gang. Teknisk klatring er ok for å klatre fri, og er derfor greit å kunne, men jeg kommer nok ikke til å ønske å bruke så mye av min tid på å sneile meg oppover store fjellvegger når det er så mye annet å klatre fritt. Serenity crack, lower Cathedral Spire og East buttress of El Cap var noen av favorittene mine i dalen.

Etter to uker i Yosemite, ville gutta kjøre videre sørover i California. Jeg følte ikke helt at jeg var ferdig med Yosemite og bestemte meg for å bli igjen. I to uker til var jeg der og i Touloumne valley som er en vakker dal som ligger noe høyere oppe. Der har granitten formet flere krystaller og rissene og svaene er fulle av disse.
Flott klatring og blå himel hver eneste dag. Den siste klatredagen i Yosemite, klatret jeg og Travis Regular Northwest Face of Half Dome. Vi sov ved foten av fjellet og klatret til topps neste dag. Da vi var omtrent halveis oppe, så vi et annet klatreteam starte opp ruta. De beveget seg fort oppover og tok oss igjen med susende fart. De passerte oss glatt i "The chimneys" og stod på toppen relativt kort tid etter som tredje klatreteam noensinne som har fullført "The tripple" linkup innen 24 timer: Dave Allfrey og Cheyne Lempe klatret altså The south face of Mt. Watkins, the Nose on El Capitan, og the Regular Northwest Face of Half Dome på 22 timer og 59 minutter (Les mer her).
Vi var fornøyd med å klatre Half Dome og i tillegg rekke å bestille pizza før de stengte om kvelden. For en dag! Thank God Ledge (som på bildet over) var nok den kuleste taulengden jeg ledet, selv om den ender med et meget uelegant, skrekkelig hårreisende squizeflytt. Rundt et år senere falt omtrent 2.5 tonn stein ned fra denne ruta (Pitch 11-Pitch 12) og endret den for all tid (heldigvis ble ingen skadet).

Sår i kroppen og fornøyd med klatringen, var jeg klar for å vende snuta hjemover. Jeg satt på med en fyr som skulle til Boulder, og etter et stopp i Rifle og en del timer i bilen var jeg tilbake til Boulder som før, men med nye fine minner og litt mer slitte kammer i duffelbagen.